Sunday 22 June 2008

22 juli 2008; Deceptie in Wellington

Geen idee hoe het kan, maar ik droomde dat ik een Belgische mevrouw aan de telefoon had die me in het Engels vroeg wanneer ik de taart kwam halen. Ik wist nergens van, 'waar dan, wat voor taart?', 'in Baarn'. Verwarring alom toen ik zei dat ik in Nieuw Zeeland zat. 'Heeft uw madam die dan besteld?' Net toen ik Nienke wilde gaan zoeken om van deze onzin af te zijn ging de wekker. Kwart voor zes in de morgen. De dag van de kwartfinale. Nog enigzins versuft van de Old Bushman en een late film doken we onder de douche en hulden ons in toch nog verbazend veel meegenomen oranje. Heb mijn nieuwe coupe verborgen onder een oranje petje. Moet me volgende keer vooraf toch eens verdiepen in het boekje 'Engels bij de kapper'. Op naar Wellington waar een Nederlandse barman bereid was gevonden een pub open te gooien. De pub heet The Backbenchers, een politiek cafe tegenover het parlement. Een stuk of zestig Nederlanders en wat verdwaalde Engelsen stond nog wat te wachten.

In Nederland moeten de kranten nog uitkomen maar hier alvast een heel kort verslagje (meer is ook absoluut niet nodig) vanuit Wellington; Het Nederlands elftal heeft in Basel onder leiding van choreograaf van Basten een perfecte imitatie neergezet van een Zwitserse gatenkaas. Het leek wel of er elf trainings pilonnetjes tegen 22 Russen speelden. Voetbal les. Slechts 3 kogels in 120 minuten Russich roulette leverde uiteindelijk een verbazendwekkend lage score maar een uiterst verdiende overwinning voor Guus Hiddink op.

Terwijl de premier van Nieuw Zeeland, Helen Clark (linker pop), meesmuilend op hen neerkijkt (New Zealand versloeg gisteren wederom Engeland, nu met 44 - 12) zit een groep stomverbaasde Hollanders naar nog geen schim van het elftal van vorige week kijken. En dat was nog maar de eerste helft.

Halverwege de tweede helft zie je Nienke zich hardop afvragen waarom zich zich in vredesnaam door mij heeft laten overhalen om het gebruikelijke 'uitslapen/gepocheerd eitje/Chopin/weekend krantje zondagmorgentje' hiervoor in te wisselen. Dat wordt een paar weken afzien. Na afloop heb ik me in de auto toch maar een beetje verkleed en zelfs mijn Friesche klompen omgewisseld voordat we in Lyall bay met vrienden gingen brunchen. U zult begrijpen dat ik heb afgezien van het gerenormeerde Victory day breakfast. Heb maar gekozen voor eggs benedict waarbij ik de gebruikelijke hollandaise saus maar voor lief nam. Inmiddels stormt het hier enorm, wel zo passend. Gelukkig ook nog een kleine triomf vandaag; we hebben net samen een IKEA Tulip lamp in elkaar gezet, zonder gebruiksaanwijzing! Waar een Hollander al niet blij mee kan zijn.

Na een enerverende dag gaat Nienke zichzelf nog even uitlaten.