Wednesday 22 July 2009

22 july 2009: Oe oe oe oerend hard

Geen swine flu, maar wel overal spierpijn. Een weekend heel hard gewerkt. Op zaterdag opnieuw de bracken (Nieuw Zeelandse fern) aangevallen en de hele dag een open vuur aangehouden met het tuinafval. Ondanks al het wassen en douchen roken mijn handen op maandag nog naar vuur. Wel heerlijk weer nu, goed nieuws voor Koen en Marjolein die over twee weken komen.
Zondag heeft Nienke zich weer door het struikgewas gebaand en een berg nieuwe fuel voor next weeks fire vergaard. Ik heb met de kettingzaag een hoop takken klein gemaakt en vervolgens met onze trekker naar de shed gebracht (Deb, he's ready for you now!).
Je zou niet zeggen dat de trekker en ik even oud zijn niet? We starten alletwee nog zonder problemen, maar ik ben iets minder roestig. Moet er wel nog even aan wennen. Bij het achteruit in parkeren in de schuur kwam ik klem te zitten. Eega's aanwijzingen daarna hielpen niet erg en we gingen van klem naar klemmer. Er waren twee opties; de schuur afbreken of de trekker ontmantelen. Beiden niet erg aantrekkelijk. Gelukkig brachten enkele balken onder het rechter wiel net voldoende lift om weer vrij te komen en ons huwelijk te redden.
Wel een lekker gevoel op die trekker. Ga eens kijken of ik nog een CD van Normaal kan vinden. Met de beroemde woorden van Bennie Jolink in mijn hoofd: 'Een umweg maken kost alleen moar tied, Recht veur zien raap en anders niet' scheurde ik tussen de wei en de schuur, die nu half vol hout ligt. Zondag avond konden we beiden bijna geen cm bewegen zonder te kreunen. De week begonnen met brufen als ontbijt. Maandag meteen weer een vergadering over een nieuw in te voeren manier van spreekuur doen. Ben niet heel populair bij die universiteits juffrouwen; been there, seen it, tried it, discarded it. Zoals Anne altijd zei, we hebben mensen nodig die konten kunnen wassen. Nou ja, na twee dagen werken weer de vrije woensdag en dus weer werken op het land. Zou met de builder de nieuwe garage deuren erin zetten. Kom ik om 9 uur aanrijden, zit de deur er al in.
De rest van de dag de spijkers verwijderd uit al het sloophout en daarna op werkbare lengtes gezaagd. Wij bouwen sustainable en dus gebruiken we het afvalhout voor het bouwen van een nieuwe stal, houtschuur en kippenhok. Een hele dag heerlijk in de zon, met 125 hardrock ballads op de achtergrond, kopje Indian buttter chicken soup en Tui's, een paar in de boom (Nieuw Zeelandse vogels) en de rest in blik (Nieuw Zeelands bier).
Komend weekend gaan we de spieren op een ander manier testen. Skieen. Nienke heeft vanmiddag de sneeuwhoogtes en de weersverwachting bekeken en een hotelletje geboekt. 160 cm sneeuw en zon het hele weekend! Gelukkig heeft onze kamer een bubbelbad!