Wednesday 20 July 2011

21 july 2011: Minimasation

hi all,
Een mooi zonnig weekje hier met winterse morgens met witte rijp op het gras. Graadje of 4 als we de dieren gaan voeren, lijkt bijna op Nederland! Ruiten krabben hebben we nog niet hoeven doen dus voor ons is het geen echte winter. Zeker de koudste maand tot nu toe na maanden warm weer dankzij La Nina. Hans maakte deze foto van zee met mount Taranaki woensdagavond na een dagje buiten zwoegen aan weer een extension van de schuur. We hebben meer bergruimte nodig zodat we de carport kunnen gaan gebruiken voordat de kleine RAV helemaal wegroest.
Drukke weken voor mij op het moment qua werk, er is ontzettend veel gaande op hetzelfde moment! Ik moest eind Juni besluiten of ik wilde blijven in de solid waste managers rol of naar de Strategische groep terugwilde. Ik heb besloten om te blijven omdat het werk me gewoon heel goed ligt en ik er enorm veel van leer. Terug naar die Strategy group om policies te schrijven die niemand leest is niet echt mijn ding, ook nooit geweest. Ook al hol ik mezelf op het moment achterna omdat ik nog steeds te veel werk heb voor 1 persoon geniet ik van de afwisseling. Gistermiddag op de transfer station een site meeting met de operator en twee andere kerels die net geld van council hebben gekregen om een glass crushing site op te zetten. Het process om het geld te krijgen manage ik ook helemaal dus ik zit er midden in. Wel leuk, het eerst initiatief wat nu van de band rolt; mensen brengen hun glas naar the drop off en hij gaat het glas crushen en daar vervolgens tegels voor de tuin van maken. Zien er echt goed uit. Ook heel fijn glas-zand voor sandblasting. Het glas gaat nu ook niet naar de landfill maar wel uit onze district en op deze manier kunnen we en werkgelegenheid creeeren in the district and bijdragen aan waste minimisation. Ben benieuwd hoe het zal afgelopen, want de heer in kwestie die on site zal zijn is nogal een 'cowboy' die iedereen kent in Kapiti. Hij gaf me toen ik aankwam een kado, een duif gegoten van crushed glass en beton, echt mooi. Kon natuurlijk niet laten om even op z'n Hollands lekker direct te zeggen; "thanks Barry, interesting that you're offering me a peace dove even before we start talking!". Waarop hij dan weer roept; I love Dutchies haha en dan gaan we zaken doen. Hoe leuk is dat zou GJ zeggen, veel leuker dan policies schrijven.
Afgelopen 2 weken heb ik samen met 2 collega's 4 interviews gehouden voor de rol van waste minimisation officer, eindelijk iemand die mij gaat helpen veel meer van de grond te krijgen qua education. Simon, die het uiteindelijk geworden is, is engineer, jong en heel enthousiast. Hij heeft na zijn studie 1,5 jaar over de wereld gereisd en is op dit moment cider-maker hier in Te Horo. Leuke jongen, die met zijn opleiding goed mijn 'engineering void' kan aanvullen want dat blijft voor mij toch lastig. Gesprekken rondom biosolids die heel technisch zijn en waarmee ik in NL ook al moeite zou hebben gehad om het te volgen, domweg omdat je geen expert bent maar dan ook nog eens in het Engels is gewoon best heftig. Interessant en ik leer er veel van maar ben wel blij dat ik hem straks kan meeslepen naar die site visits etc. Nadeel van een jonge starter in het werkende leven en zeker in een council is dat het wel tijd en coaching van mijn kant vraagt in het begin maar op zich heb ik er vertrouwen in dat hij het allemaal snel zal oppakken.
Dit is het even voor nu, we gaan even sierlijk neerstorten bij Harry Potter 7 na deze drukke week. We hebben ons er nu pas toe kunnen zetten om de verdere Harry Potters te kijken die zijn uitgekomen na 2006 en die wij natuurlijk nooit meer gezien hebben. Raar is het, zo zonder de jongens naar hun favoriet kijken. Vooral Floris was helemaal Harry fan. Weet nog dat hij met vriendje Jan brieven op HP postpapier uitwisselde toen hij in de tent in het ziekenhuis lag, waarin ze elkaar dat vragen stelden over HP.
Morgen gezellig naar Maartje en Jeroen in Welly for diner and a sleep over en dan zaterdag na ontbijt nog even een catch up met Jules en Gareth. De boertjes van buut'n gaan even naar 'de stad'.
De muziek komt van Michel Nyman's 'The Piano', uiteraard vanwege ons eigen (stationair helaas) pianospel, en van een van onze favorieten, het Concerto for 4 harpsichords, BWV 1065 van Bach.