Thursday 2 August 2012

1 augustus 2012: Goud

Ik lees de Hollandse kranten dus nog wel eens en het is me niet ontgaan dat meneer Rutte nog steeds de nationale aanvoerder is. In die functie mag hij blijkbaar op kosten van de belasting betalers (jullie dus) fuiven in Engeland tijdens de OS. Het politieke nut daarvan is mij ook niet geheel duidelijk, maar ik dacht altijd dat als ze daar aan de bar hingen ze in ieder geval op dat moment geen schade in Nederland konden aanrichten. Nou lees ik in de krant dat Rutje de Olympische Spelen in Nederland wel ziet zitten en dan m.n. in Den Haag. Overschatting van de Nederlandse mogelijkheden of onderschatting van wat er allemaal bij de Olympische Spelen komt kijken, ik weet het niet. Terug denkend aan Nederland komen herinneringen aan de LHV en Pharmapartners vergaderingen in Utrecht en Houten naar boven. Met grote regelmaat kwam ik niet verder dan de afslag Delft, ongeveer 10 km van mijn praktijk vandaan. Buiten de files (het prins Clausplan zal wel het Olympische dorp moeten worden) en een verdwaald beach volleybal stadion op het strand zie ik verder weinig overeenkomsten met Londen. Zwemwedstrijden in de Hofvijver? Schermen op het Binnenhof en wegwedstrijden in Madurodam? Paardrijden kan overal, de stilstaande auto's van andere atleten kunnen ze als hindernissen gebruiken. Wellicht denkt hij dat dit de manier is om de A4 nog eens af te bouwen of zou hij al stiekem een paar electriciens hebben gecontracteerd. Het schijnt dat er in India inmiddels een paar zonder werk rond lopen. 'Ja mevrouwtje, dat is uw nieuwe garbage disposal unit (India is nu ook up market) en zo gaat die aan.' Oeps, 670 miljoen mensen zonder stroom! En wie moeten er voor ons medailes gaan winnen? Misschien kunnen beter alvast wat corticosteroiden in de babymelk gaan stoppen.
We zien hier vrij veel van de Spelen. Het valt helaas wel op dat de Nederlandse teams overal ontbreken. Alleen bij hockey zien we wat oranje. Nieuw Zeeland is nogal over vertegenwoordigs bij de teamsporten omdat het niet heel moeilijk is om je als winnaar van Oceanie te plaatsen. Tegenstanders als Tonga, Samoa, Vanuatu, Solomon Islands e.d. zitten in de range van Liechtenstein en Vaticaanstad (altijd sterk op de 100 m choir boys chase). Maar dat maakt het er aan deze kant niet minder leuk op. 'We' hebben al twee bronzen medailles, voor paardrijden en roeien. Hoop is er voor dames hockey, meerdere roei onderdelen en discus werpen. De Kiwi's zijn echter meer bezig met de komende finale van de Super fifteen (rugby) tussen onze Chiefs en de Zuid-Afrikaanse Sharks.
Onze beslommeringen hier? Nienke is druk bezig boompjes te verplaatsen en ik heb de garage helemaal gewit (40 liter verf). Verder ben ik gevraagd om clinical director te worden van de nieuwe IFHC, (integrated family health care center). Klinkt mooi, maar het is m.n. veel werk met een onduidelijke toekomst. Je kent het wel, beetje financiele steun van de overheid, maar geen garanties voor meer dan 2-3 jaar. Met verkiezingen hier elke 3 jaar kan de stekker er zomaar weer uitgetrokken worden. Heb nogal een stapeltje voorwaarden dus we moeten het nog zien. Erg veel 'flu' op de praktijk en omdat we een 'nurse' hebben die de regeltjes wel erg letterlijk neemt (bij verdenking op Mexicaanse flu moeten de mensen ergens apart wachten) en dus heb ik de hele morgen mensen met een Donald Duck masker op van een achteraf gang moeten halen. De wachtkamer niet gezien. Ook geen echte zieken gezien, dus aan de triage moet ook nog heel wat gesleuteld worden. Zo zag ik gisteren een mevrouw met een abcess op haar dijbeen op het spreekuur van de nurse, ik hoefde ik alleen maar even een kuurtje voor te schrijven want dat had ze wel vaker. Kwam volgens de patiente zelf van het paardrijden. Ik kreeg acuut medelijden met dat arme dier dat m.i. direct een olympische medaille verdiend. Ik vertelde haar dat door haar enorme overgewicht er nogal wat frictie tussen de bovenbenen plaats vond en dat dat dan tot ontstekingen kon lijden en dat het me bovendien niet zou verbazen als er ook suiker in het spel was. Was natuurlijk nonsens volgens haar want daar was ze veel te jong voor. Haar jonge leeftijd werd echter ruimschoots gecompenseerd door de extra kilogrammetjes/hammetjes en onze glucose meter kon de suiker dan ook niet meten. Vandaag kwam het HbA1c (gemiddelde bloedsuiker) binnen, 99! Net geen goud.
Goud lijken we wel te gaan betalen voor onze art studio en extra bedroom. Dat was even slikken. Veel duurder dan we dachten. Dat komt m.n. omdat het op kleinere schaal is, maar er toch net zoveel builders bij betrokken zijn. Moeten we dus nog even een paar nachtjes over slapen. We hebben de bouwer onze kaasschaaf geleend om hier en daar nog wat dollars af te schaven.
Dat was het weer. Ik ga zo Marianne Vos aanmoedigen!
Geen tijd gehad voor foto's deze week. Stukje muziek deze week van Jewel, speciaal voor Mark Rutte; Foolish games: