Tuesday 4 September 2012

4 september 2012: Spring is in the air!

Afgelopen week de verjaardag van Floris, we hebben er al heel wat zonder hem moeten doorkomen maar deze 10e verjaardag zonder Floris hakte er toch een beetje in. Ineens overvalt het me dan hoelang we al zonder hem verder hebben geleefd en hoe leuk zo'n grote lange 17-jarige blonde slungel zou zijn in ons leven. Een jong volwassene, waarmee je kunt reizen, en zoveel dingen kunt delen. Eeuwig jammer. Om ons dinsdag avond niet helemaal zielig te voelen, gingen we naar een Franse film in Waikanae, le Chef. Een aanrader, leuke Franse feel good movie zoals alleen de Fransen een film kunnen maken. Fijn om hier zo'n leuke bios te hebben, waar je heerlijk op een twee persoons bankje zit met je glaasje wijn. Prima avond en de week kon weer verder gaan.

Het mooie weer, met nog af en toe een bui of een regenachtige dag is nu goed op gang aan het komen. Gisteren was het 1 September, hier het officiele begin van de Lente! Een vrij eindeloze taken lijst van tuin klussen en 'huis klussen' zoals ramen zemen lag op me te wachten. Moet zeggen dat ik wel tevreden ben na drie dagen, we hebben echt veel gedaan.
Nog weer wat groeten geplant, andijve dit keer. Kan je hier in de supermarkt niet komen, geen idee waarom maar wel om in je groenten tuin te zetten. Maar alleen in de lente of zomer. Dus een andijvie stamppotje zit er niet in. Gisteren nog boer'nkool uit eigen tuin gegeten. Ik moet er nog aan wennen dat ik de boodschappen rondom onze eigen productie ga plannen! Vervolgens het gras rond de fruitbomen aangevallen en weggestoken zo goed en kwaad als dat ging zonder de boom te beschadigen. Daarna garden edging ingegraven rondom, om het zo hopelijk een beetje weg te houden. Het gras neemt namelijk lekker alle mest stoffen en regen op die de fruitbomen hard nodig hebben en ik wil nou wel eens een pruim aan de boom zien deze zomer. Rondom bloeiende planten en herbs gezet die goed zijn om bij fuitbomen te zetten, alleen volgens de organic gardener handleiding. Heb nog zeker drie, vier boompjes te gaan maar was er even helemaal klaar mee na 1,5 dag. Op naar de ramen zeem klus, kost ook al met al gewoon een dag in dit huis... Gelukkig heb ik nou Liz die om de week binnen het huis schoonmaakt, dus daar doe ik niet veel meer en die tijd heb ik nodig Tussendoor Hans geholpen met 3 trailer ladingen gravel op the drive scheppen en harken, moest ook nodig gebeuren. De tekenboeken en oamaru stone liggen nog onaangeraakt, gewoon geen tijd!!

Wel hebben we onszelf beloond door op vrijdagavond en zaterdag avond lekker in de hot tub te zitten. Het geluid van de zee, de fakkels en de maan die de tuin verlichten, relaxen zoals het hoort. Vanmorgen (zondag) kwam Hans op het briljante idee om om half 9 te gaan kijken hoe warm the tub nog was, 39 graden. Dus ja, wat doe je dan? Dan maak je wat beschuitjes en een smoothie en ga je die lekker op eten in the tub. 4**** ontbijt.
Daarna weer handen uit de mouwen, ramen zemen en bracken trekken maar op tijd gestopt om pastaatje te koken met 'mince number 6' saus voor Jules, Gareth, kids and mum die gezellig langs kwamen richting Wellington. Hans had een flinke bon fire gemaakt, altijd goed voor de borrel. Na het eten nog even terug voor het roasten van een paar marshmellows, iedereen geniet.
Drie avonden en drie skype gesprekken verder (wat is dat toch een perfecte uitvinding!) zijn we weer klaar voor de werkweek.......
Flink veel aan de hand op mijn werk op dit moment, ik sta zelfs met regelmaat in de krant nu, met foto, zonder foto als ingezonden brief, om toch steeds maar weer uit hetzelfde te leggen. Wachten op de volgende brief van iemand die weer niet lezen kan.... pffft, teveel mensen met teveel tijd hier in Kapiti (pensionada's dus). Mensen houden gewoon niet van veranderingen, daar wordt je in council iedere dag mee geconfronteerd. Drukke maanden en weken voor de boeg, einde van drie grote contracten wat betekent contracten schrijven, open tender processen en onderhandelingen. Toch handig als je solid waste manager ook jurist blijkt te zijn....Hmm ik denk dat ik maar eens moet onderhandelen tijden mijn functioneringsgesprek, al 2 months overdue. Allemaal leuk projecten but nothing is straightforward. Hele vorige week bezig geweest het budget voor volgend jaar June plannen, ik 'beheer' (lees; geef uit) jaarlijks zo'n 2 miljoen $$.. , rapporten aan het ministerie wat ik met hun waste subisdy gedaan heb en de toekomst van de landfill plannen. Het '-ie bent d'r moar druk mee op z'n Twents is nou wel van toepassing. Gelukkig op weg naar mijn eerste vakantie sinds vorig jaar October; een weekje Niue, snorkelen en relaxen. Vreselijk veel zin in. Het enige land ter wereld waar je overal wifi hebt, dus misschien is het niet zo erg als we dat 1x per week vliegtuig toevallig missen :-0
Als laatste de trailer van de eerder genoemde Franse film Chef. Geestig.
xNienke