Thursday 14 April 2016

14 april 2016: Shaky

Weinig opwindend weekje deze keer. Of het moet de komst van een nieuwe koe zijn. Een Herforder deze keer (die zwarte daar rechts ja). Die produceren flink meer vlees dan de Galloways die we al hadden. Vriend/boer Doug zei dat de Galloways de kleine wel achterna zouden zitten, maar ze is lieflijk opgenomen in de familie. Zelfs door het mannetje die zich waarschijnlijk nog niet realiseert dat haar komst betekent dat hij doorschuift naar de vriezer.
We zijn gelukkig niet beschuldigd van verwaarlozing, maar tot onze schrik kwamen we er achter dat het dak van het varkenshok zo lek was als een zeef. Gelukkig sliepen ze nog steeds buiten, maar we voelden ons wel wat schuldig. Met wat restjes golfplaat heb ik er een nieuw dak op gelegd. Net niet helemaal nieuw, moest een oud stukje gebruiken. De schroef gaatjes die daarin zaten werden met de 'good old shoo goo' gerepareerd. Dat goedje gebruik ik om de punt van mijn tennisschoenen te repareren, maar werkt ook uitstekend bij dit soort klusjes.
Ook nog wat werk mogen verrichten aan het hek van de kippen. We hadden de kippen gescheiden, 4 lucky ones aan een kant voor de eieren, en 6 unlucky ones aan de andere kant voor de pan. Helaas bleken de dames weinig moeite te hebben met het modern varkensgaas en wrongen zich er moeiteloos doorheen. Daar hield de slimmigheid dan wel weer op want de weg terug konden ze niet vinden met als resultaat dat als wij ze weer terug gooiden binnen de afzetting ze meteen aanvielen op het water en het eten. Ik heb dus wat extra draadjes moeten spannen aan de onderkant (3 x 50 meter maar). De 4 lucky ones hebben besloten om hun nachten in een boom door te brengen. Daar halen Nienke en ik ze elke avond uit om ze naar bed te brengen. Moraal van het verhaal? Koop gewoon wat vrije uitloopkip eieren!
Nienke staat er momenteel alleen voor thuis omdat ik een paar dagen inval voor een dokter in Masterton die tijdens een huisbezoek haar halve bil verloor aan een hond. Masterton is in feite aan de andere kant van de berg. Op dag 1 kreeg ik te maken met een aardbeving van 5.2 op zo'n 10 km bij me vandaan. Daarna ging het regenen en vanmorgen was het 1 graad buiten. Ben er wel weer klaar mee. Weer genoeg ongewenste zwangerschappen, chronisch 'arbeidsongeschikten' en andere zaken gezien waarvoor je nou niet echt een academische opleiding voor nodig hebt. Kapiti, here I come!

No comments:

Post a Comment

Reacties welkom