Thursday 23 November 2017

23 november 2017: Om hier te wonen moet je ballen hebben.

De muziek vandaag nog eens van Janine Jansen omdat het zo fraai was, hier met een van mijn favoriete stukken het 1e vioolconcert van Max Bruch;
Zucht, het leven van een 'grootgrondbezitter' gaat niet altijd over rozen. Vodafone feliciteerde ons met een geweldige aankomende upgrade naar VOIP (voice over IP). 'You are so lucky, and it is totally  free!'. 'Welcome in the world of the future'. Die gratis upgrade betekent echter wel dat ik mijn alarm systeem moet upgraden ($900) en de fax niet meer kan gebruiken (wij gerontodokters faxen nog steeds recepten want via de moderne email gaat het niet snel genoeg) zonder nog een $200 dollar upgrade. Ik wil die hele (gratis is hier $1100) upgrade helemaal niet. Geen van de andere providers biedt echter nog de koperen kuierdroad aan, allemaal VOIP. Lekker bedrijf, een paar weken daarvoor kregen we al bericht van de Vodafone zwendelaars dat ze ophouden met hun email service. Mag je al de instanties even gaan melden dat je een nieuw email adres krijgt. Bij velen kun je wel je password vervangen, maar niet je inlognaam, en dat is meestal je email adres. Gelukkig is de delete knop in mijn password safe dichtbij. Overal wordt je gepusht om met je Facebook account (die ik niet heb en wil) in te loggen. Of ze dwingen je een andere browser te gebruiken omdat mijn prima werkende 'Opera' niet goed zou zijn. De Nederlandse instanties kan je al helemaal niet updaten want die willen allemaal dat ik met DigID inlog, maar om die te vernieuwen moet je naar een fysiek loket zo'n slordige 18 en een half duizend kilometer verder. Het wordt steeds aantrekkelijker om te verhuizen naar een kleine onbewoond eilandje zonder internet. Mogen onze varkentjes mee. De post gaat dan in het vervolg gewoon weer in de fles! Het kost allemaal zeeën van tijd.
Nou heb ik helaas de tijd want ik zit te wachten op de man die onze water tank komt vullen. Die moet met zijn enorme tankwagen achteruit onze lange drive oprijden want bij het huis kan hij niet keren. Onze tank was ineens leeg, en dat terwijl we 9 dagen daarvoor 'torrential rain' hadden gehad. Toen zou hij dus vol moeten zitten met 30.000 liter water. Dat zou dan betekenen dat we elke dag 2727 l. water gebruikt zouden hebben. Nou houdt Nienke van douchen en ik van tanden poetsen, maar dit was wel extreem. Onze dieren drinken 'bore' water (verschil moet er wezen) dus die konden we niet beschuldigen. Gisteren kwam de 'water-man' niet opdraven en dus moesten we van armoede terugvallen op bier en wijn. Geen van tweeën een echt goede combinatie met tandpasta trouwens! Ik heb de (koude) buiten douche nog geprobeerd, maar na 9 uur 's avonds is dat toch wel wat fris! Net de loodgieter gehad. Volgens mijn deductie wil de tank niet vullen. Ik heb geen lek ontdekt en 30.000 liter zou je zelfs op zandgrond toch (even) moeten zien. Bovendien vloog de deksel van de 'first flush' er telkens af tijdens harde regen. Dat bewijst dat het water toch tot vlakbij de tank komt. Zou er een egel in de pijp vastzitten? De 'plumber' gaat mijn redenatie allemaal te snel. Ik suggereer dat hij zijn camera maar moet gaan halen en zowaar, ze hebben er een en hij vindt het een goed idee. Blijkt er een bal te ontbreken, de bal die de 'first flush' moet afsluiten. Weggespoeld met de deksel tijdens de stortvloed. Hij vond nog een lek ook, een niet goed aangedraaide fitting. Ben benieuwd of we een rekening krijgen want deze firma had het zelf allemaal aangelegd. Nu moeten we even zuinig zijn met die 10.000 liter want (sorry guys) het is hier prachtig weer. Geen spoor van wolkjes, laat staan regen.
Omdat ik geen zin had om in de hitte mijn beschermende kleding voor het kettingzagen aan te trekken (er heeft zich weer spontaan wat haardhout aangemeld) besloot ik maar de golfbaan op te zoeken. Niet minder warm, maar met een t-shirt en korte broek gevoelsmatig toch beter.
Kom ik bij de club aan vraagt de manager wanneer ik met golf begonnen ben, zo aan je clubs te zien ergens ver in de vorige eeuw! Nou ja, keurig OCD opgeruimd toch? En wat maakt het uit met wat voor clubs je speelt, niet dat ik er een miljoen mee binnen zal halen.
Ik heb inmiddels geleerd dat je niet de bal moet nakijken omdat je daarmee de richting van de bal veranderd. Geen probleem als je partner dan dat balletje maar volgt. Rogers 'Somewhere over there. I think...' maakte dat ik liefst 4 balletjes kwijt raakte op de eerste 4 holes. Ook al door onze hoofdspelregel; max. 1 minuut om de bal te vinden, dan doet hij (het balletje) niet meer mee. Wordt er dan even later gemaaid dan komen mijn balletjes er zo uit te zien. Kunnen samen me de gebroken (hout rot?) tees in de prullenbak.

Het was toch geen straf daar te moeten zijn; fluitende vogels, een  achtergrond geluid van golven op het strand, de pohutekawa (christmas tree) in bloei. Komen we een paar dames tegen (nou ja, we lieten ze maar voorgaan omdat ze wat sneller speelden) die nog wel eens een hole in one sloegen, een van hen zelfs 12 maal! Ze liet telkens als het gebeurde het nummer van de baan waar het gebeurde op haar enkel tatoeëren. Roger en ik hebben elkaar plechtig beloofd dat we dat ook zullen gaan doen vanaf nu. De kans op een hole in one bij ons is nagenoeg nul, easy dus.
Ik probeerde al een tijd om Roger een misplaatste tent buis terug te geven, maar telkens als ik eraan dacht was de vogel alweer gevlogen. De rijkunsten van de tankwagen chauffeur inspireerde me tot een fraai staaltje parkeren. Roger kon niet weg en de buis is overgedragen.
Komend weekend gaan we naar Kapiti island, nachtje in een luxe glamping tent en 's nachts Kiwi's zoeken. Kado van onze vrienden aan Nienke toen ze jarig was. Weersverwachting: akelig warm, heerlijk. E-readers geladen, kan niet wachten.

Nog een laatste berichtje; Ook de ABN is gaan moderniseren en derhalve zijn wij 'buitenlanders' niet meer welkom. Geen Nederlandse bankrekening meer dus. Nou accepteert onze Nederlandse website provider geen credit cards, alleen bank overschrijvingen, uit Nederland of Europa. Tijd om schoon schip te maken dus. Na 10 jaar houden we dus op met de website, maar we gaan verder met onze blog. Die kun je vinden op http://hansennienke.blogspot.com. Het zal nog even duren, maar dit zal wel een van de laatste berichten via de website zijn. Gedwongen door modernisering!!!

No comments:

Post a Comment

Reacties welkom