Monday 14 July 2008

14 juli 2008; A compliment

“You must have had a big party Saturday night after the victory over the All Blacks”. Het duurde even voordat ik door had wat ze bedoelde. Ik dacht even dat het ging om een verdwaalde Kiwi hockeyfan die ergens gelezen had dat Nederland van Nieuw Zeeland had gewonnen, maar toen realiseerde ik me dat zaterdag the All Blacks met 30-28 van Zuid Afrika hadden verloren in Dunedin, op eigen bodem dus. Ze dacht dat ik Zuid Afrikaan was. Niet het allermooiste, maar toch een buitengewoon strelend compliment. Dat betekent toch op zijn minst mijn uitspraak beter is dan dat van een heel leger Nederlandse politici. Heb net weer een weekend dienst gehad. Zaterdagmorgen de nurse verbaasd door 24 mensen in 3 uur tijd te zien. A local record. Wel te merken trouwens, want het is nu maandag middag en er zijn geen patienten meer. Net mijn eerste conflictje gehad. Een zeur kwam me vertellen dat ze antibiotica nodig had, en niet van die gewone maar de echt goede. De neusspray die ik adviseerde vond ze maar belachelijk en ze moest ook nog dit en ook nog dat. “Why don’t you just go to university for a few weeks, it looks like you already know it all, so a few exams and you’ll be your own doctor”. Werd niet op prijs gesteld. Ik heb haar verteld dat als ze niet wil luisteren ze dan maar een dokter zoekt die wel in de houding springt.
Dan maar even het krantje lezen. Gaat weer eens over ruziende politic in 'The Beehive' (zie foto). De leider van NZ First zou geld hebben aangenomen van een zakenman en daar vallen de anderen over heen. Er zijn hier wel een paar politieke partijen maar in de praktijk is het een twee partijen stelsel. We hebben wel eens naar de politieke zender gekeken hier, dat is net een comedy; ze noemen elkaar allemaal the honorable … en schelden elkaar vervolgens platvloers uit. Het slachtoffer gaat dan klagen bij Madam Speaker die de ene Honorable maant om excuus aan te bieden aan de andere Honorable. Dat doen ze dan en vervolgens gaat het gewoon weer verder met over en weer beschuldigen. Niet zo heel veel anders dan in Nederland eigenlijk, maar omdat ze zo ‘netjes’ blijven is het wel vermakelijk. Niet verwonderlijk dat de politiek veel mensen niet meer interesseert. Het gaat zelden om echte issues. Ook hier geven ze miljarden uit aan onzin en is de gezondheidszorg voor een heel deel afhankelijk van giften. Ook hier nog niemand aan de deur gehad die kwam collecteren voor een nieuwe lik verf voor de straaljagers. Maar voor allerlei zaken die met gezondheid te maken hebben zie je elk weekend mensen kaarten of zelf gebakken waar verkopen. Las net in de telegraaf dat ons koninghuis ons 114 miljoen per jaar kost hetgeen in mijn ogen ronduit belachelijk is. Met dat geld kan je in de verpleeghuis zorg heel wat recht zetten! Wat nieuwe verpleeghuizen is toch een stuk beter dan een luxe verwen oord voor Maxima en Alexander ergens aan de Afrikaanse kust.
Er komt net iemand de nieuwe vloer besmeuren met een bloedende arm dus ik ga de nurses maar eens even helpen. Gegroet.