Wednesday 3 September 2008

3 september 2008; Lekker rustig hier

Volgende week ben ik even in Nederland. Zomer bij jullie; 11 graden en regen. Hier is het winter; 15 graden vanmiddag en een lekker zonnetje. Vandaag op de voorpagina: Nippy de gibbon uit de Zoo van Wellington is overleden. Okee, ook een artikel over woeker rentes en een over hoge salarissen voor leraren die 'gangsta' students lesgeven (zeg maar probleem klassen), maar toch erg lieflijk allemaal. Nog zo'n voorbeeld, kom ik gisteren thuis van mijn werk zie ik dit: Omdat mijn computer tijdens de zeereis wat schade had opgelopen had had ik wat nieuwe onderdelen besteld op onze lokale Marktplaats. Die pasten niet in onze brievenbus en dus legt Pieter Post ze gewoon voor de voordeur. Niemand die het weghaalt. Heerlijk toch? En de PC loopt weer als een zonnetje!

Een rustig weekje gehad, de helft van de week waren we bij anderen uitgenodigd en ook dit weekend wordt het weer druk. Tussendoor heerlijk over het strand wandelen en werken natuurlijk. Hier een paar foto's van de afgelopen zondag namiddag wandeling tussen Te Horo beach en Otaki river. Overal grote stapels driftwood op het strand, dat vanuit de Wanganui river hier aanspoelt. Zwarte zwanen, eenden en vele meeuwen die net als vele Kiwi's dit weekend traditioneel op whitebait (jonge haring) aan het vissen waren. De visjes zijn 2-5 cm en ze worden helemaal opgegeten, meestal gefrituurd. Op de terugweg natuurlijk weer de fraaie zonsondergang.
De verbouw van de praktijk schiet al aardig op. Wachtkamer en balie zijn vorige week verplaatst en met 3 ingangen zijn de patienten al aardig in de war. Nadat een van de patienten de automatische glazen deuren had getest (gratis door ons gehecht) besloten ze om dan maar onze namen groot op de deuren te plaatsen. Het gehamer en geboor heeft zich naar de andere zijde van het gebouw verplaatst en dus kan ik het grootste deel van de patienten weer verstaan. Met de oude Schotten en Ieren heb ik nog steeds wat moeite, maar omdat dat altijd vrolijke converstaties zijn maakt het niet veel uit.

Nienke is volgende week dus alleen hier (bellen, skypen, e-mailen allemaal). Ze heeft al een dames weekendje geregeld, je weet wel, films, te veel wijn en chocola. Zit nu op de electricien te wachten die de bewegingsmelder moet repareren, nu is het erg donker 's avonds en dat is zeker volgende week vervelend. Je mag hier niets zelf aan de electriciteit doen vandaar. Ben bang dat hij niet komt opdraven. Wat dat betreft hebben ze wel een beetje een mediterrane mentaliteit hier. Een vriend vertelde dat hij een keer zat te vissen op zee met een aannemer toen die gebeld werd door een dame met problemen in haar keuken. 'Ja, ja, ik ben in een half uur bij u.' 'Waarom zeg je dat nou' vroeg mijn vriend, 'we zitten midden op zee'. 'Och, die belt morgen ochtend weer terug, zeg gewoon dat ik het niet kon vinden en dan heb ik nog steeds een nieuwe klant'.

Ik ga me opmaken voor het squashen. Nienke vond klaarblijkelijk dat ik te weinig bewoog en heeft me aan haar (veel jongere) collega gekoppeld. Leuk klein squash halletje hier. 60 $ per jaar en daar krijg je dan het hele jaar de sleutel voor.