Monday 4 May 2009

6 mei 2009; Help, mijn man is een klusser!

Wij voelen ons zeer vereerd. Het koningshuis leest onze weblog mee en heeft zich na mijn opmerkingen van vorige week volledig gerehabiliteerd. Zelfs Barrack Obama leest mee en schreef snel een brief met verontschuldigingen aan Bea.
Heerlijk weekeind gehad. Lekker rond ons nieuwe huis gewerkt. Planten die tegen het huis aan groeiden gered. M.n. vetplanten die het om de een of andere reden hier goed doen. In de tuin staan zelfs enorme struiken aloë vera. Alleen al door ernaar te kijken word je jonger (naar het schijnt). Guy heeft ons laten zien hoe je het zelfs kan eten. Na een dagje hard werken nog even een strandwandeling. Drie dingen geleerd: 1. over een stenen strand loop je toch niet zo lekker als op zand, 2. ik heb daar niets aan mijn telefoon (heerlijk voor als je dienst hebt) en 3. de zonsondergangen zijn hier minstens zo mooi als waar we nu wonen. Zondag lekker bijgekletst met vrienden die ons nieuwe optrekje kwamen bewonderen. Die koffie zat er nog niet in toen de oude bewoners ook nog langs kwamen. Hij kwam de eigendoms papieren van de trekker brengen en had nog wat extra informatie over de trekker. Geen automatische transmissie van de ene naar de andere versnelling, gewoon in je 3 optrekken dus. Dat verklaarde dus waarom ik de dag ervoor enigzins voor schut op de trekker zat. Na de complete gebruiksaanwijzing te hebben doorlopen (eerst het benzinepompje halve slag open, dan de choke uit (trekker is net zo oud als ik), vervolgens de startknop zoeken (die heeft hij laten verstoppen onder de kap omdat hij bang was dat het ding gestolen zou worden door een van die rond trekkende bendes op zoek naar 47 jaar oude trekkers), starten (verdraaid, in één keer!), even gas geven met de 'throttle', bakje hydraulisch omhoog laten komen, 1 cm lang pieletje omzetten dat fungeert als handrem, 'clutch' intrappen, in de achteruit zetten, 'choke' half induwen, achteruit de shed uitrijden, omdraaien en de wijde wereld inrijden. Van o tot 10 in ongeveer 5 minuten. Telkens als ik van de 1 naar de 2 of van de 2 naar de 3 wilde schakelen ging die rode bak stil staan. En ik maar zweten! Kon er dus niets aan doen. Nadat zij uiteindelijk gingen redden wat er nog van hun op de achterbank gesmolten boodschappen over was gingen wij verder met de tuin. Geraniums gered, citroenboompje in een half wijnvat gezet. Nienke dachtnog dat het twee boompjes waren voordat we hem hadden uitgegraven en heeft een vriendin een citroen en lime uit eigen tuin meegeven. Die lime was dus gewoon een onrijpe citroen! Dat lime boompje moet er echter nog wel komen, voor de caipirinhas van de zomer.Binnen nog wat opgeruimd en toen weer genieten van de zonsondergang. Deze keer vastgelegd door Nienke.Gisteren avond met mijn Schotse collega naar een cursus palliatieve zorg geweest in Palmerston North. Daar moesten we in totaal 3 uur voor rijden. De twee dichtstbijzijnde ziekenhuizen liggen op respectievelijk ruim een uur en anderhalf uur rijden van Otaki. Erg handig. Twee uur cursus, maar er zouden ook nurses zijn. Die waren er, met een gemiddeld gewicht van rond de 100 kilo niet echt het hoogtepunt van de avond. Dankzij het binnensmondse Schots van mijn collega bleef ik op de terugweg wakker. Alleen met uiterste concentratie is een conversatie mogelijk. Nog twee avonden, pfff.
Vandaag weer de hele dag geklust. Guy kwam de woodburner halen. Die bleek ook nog de hot water cilinder te voorzien van warmte. Flink wat muren opengebroken om vervolgens de weg kwijt te raken door de enorme hoeveelheid buizen die geen enkele vorm van logica vertoonden. Uiteindelijk alles maar dichtgedraaid en m.b.v emmers en het voorzichtig los schroeven van de verbindingen met de cilinder het water afgetapt. In 1970 was het blijkbaar niet logisch om zo'n cilinder van een water aftappunt te voorzien. Omdat Guy haast had (kids van school halen) uiteindelijk de woodburner maar in de auto gelegd en een emmer onder de buizen gezet. Die cilinder moet op een gegeven moment toch leeg zijn. Guy naar huis en ik verder klussen. Om vier uur was de cylinder nog niet leeg, of inmiddels weer gevuld. Met de winkels nog een uur open moest ik een beslissing nemen. Nu twee stoppen gaan halen of erop gokken dat hij echt leeg zou lopen. Toch maar voor de eerste gegaan. 16.15 uur bij de Mitre 10 (zeg maar de Gamma), geen 22 mm afsluitdoppen. 16.25 bij Farmlands (Praxis), geen doppen. Terug naar Waikanae, naar Bunnings (Karwei), 16.45, geen doppen, kreeg de suggestie om de buizen plat te slaan en ze weer aan de cilinder te schroeven. Daar koop ik dus niets meer. De suggestie voor Plumbing world in Paraparaumu was zinvoller. 16.59 en eindelijk twee doppen (voor 24 dollar!!!!). 'Where do you come from?' 'Holland.' 'Ah, my wife is also from Denmark, I love those Dutch meatballs.' Hij zal wel bitterballen bedoelen. Ach ja, ik had mijn doppen. Terug op Sims road (als je haast hebt gaat iedereen ineens voorrang geven, alvast afremmen voor pre-oranje, etc), was de emmer natuurlijk al lang vol en stond er een aardig laagje in de keuken. Nou ja, dan kon ik het roet wat van de grond weghalen. Jammer van dat witte T-shirt, maar dat komt wellicht nog eens van pas als we eens naar de All Blacks gaan. Doppen erop en droog. Kranen weer aan en zwart water! Geweldig, echt kiwi-black. Hoog tijd voor een renovatie dus! Inmiddels lekker bij de kachel. Met 5 graden 's ochtends vroeg en 's avonds is het echt winter. Tijd voor erwtensoep. Gegroet.