Wednesday 19 August 2009

19 augustus 2009: Vuiltje

Dit is onze nieuwe bewoner dan, de lapwing. In Friesland zeer bekend als de kievit. Deze Nieuw Zeelandse versie koos ons voorste weiland uit om een nestje te bouwen. Er zijn echter nogal wat megpies die de andere vogels verjagen en dus zal ik komende week maar eens op jacht gaan. Ik heb inmiddels wel genoeg melkbussen geschoten. Ik wilde er gisterenmiddag al een paar schieten, maar in het half donker zag ik ze niet meer in de bomen. We waren daar omdat we hals over kop de kleuren voor het huis moesten gaan uitzoeken. Het dak gaat er volgende week af en een nieuwe erop, vandaar de haast met de kleuren. Er begint nu echt schot in te komen. Het beton voor de uitbouw is woensdag gestort. Binnen zijn alle ruimtes inmiddels duidelijk herkenbaar. Al het hout dat vrijkomt (we halen heel wat wanden weg) wordt door mij ontspijkerd. Dat gebruik ik weer voor de stal, de schuur, de carport en het kippenhok. Héél sustainable. En het hout afval is voor de open haard (iets minder sustainable). Uiteraard worden alle veiligheidsnormen in acht genomen en zo sta ik met een bril, gehoorbeschermer, handschoenen en noodknop te werken. Wellicht kun je mijn frustratie dan ook begrijpen toen ik bij het schoonmaken een vuiltje in mijn oog kreeg. Vooral als je die er zelf niet uit kan krijgen en dus eerst bij Nienke en toen bij een aardige collega (waar we de avond daarvoor nog gezellig gegeten hadden) om hulp moest vragen. Met vereende krachten werd een houten balk van nog geen halve mm doorsnee onder mijn ooglid vandaan gehaald. Ook een veiligheidsbril tijdens het schoonmaken dus. Ook wijzelf schieten aardig op. Een deel van de tuin is inmiddels van onkruid ontdaan (nog maar een paar hectare te gaan) en voorzien van nieuwe planten. Het ziet er nog wat kaal uit, maar deze 'native plants' worden fraaie struiken. Ik ben met de uitbouw van de schuur bezig en heb woensdag de fundering gelegd (en en passant nog meer asbest ontdekt). Die uitbouw is nodig voor het haardhout. De schuur waar het haardhout nu ligt wordt de schuur voor de ride-on mower, want de inpandige garage wordt ons atelier. We hopen in de verre toekomst nog tijd te hebben voor hobbies! We hebben nog dozen vol schilderspullen, steenbewerkings spullen, etc. Een heel strand vol driftwood waar je direct artistieke neigingen van krijgt. Ik heb al een poging gedaan een paar weken terug. Van driftwood heb ik speakerstands gemaakt hetgeen aardig gelukt is. In ieder geval klinkt de muziek beter.Dit weekend even geen tijd voor noeste arbeid. Na een spontaan verjaardagfeestje bij vrienden gisterenavond, gaan we dit weekend naar Wellington; shoppen, eten bij Guy en Liesbeth, eten met Koen, Marjolein, Nikki en Mauk (de mazzelaars hebben vrijwel alleen maar mooi weer gehad) die zondag weer in Wellington aankomen. Volgende week dus weer calorieën compenseren!