Saturday 30 October 2010

29 oktober 2010: House of the year awards

Hallootjes, Nienke hier.
Met Hans in NL sinds donderdagmorgen voor familiebezoek krijg ik zowaar ook eens de kans:-)
Over Solid Waste zijn iets minder smeuige verhalen te vertellen dus daar zal ik niet over uit wijden anders dan te zeggen dat ik op een drie daagse zeer interessant en leuke conference ben geweest in Auckland. Toch leuk dat ik daar drie dagen op de kosten van de baas naar toe mocht. Veel contacten gelegd en veel opgestoken. Verder is het hier al een heel aantal dagen heerlijk zonnig weer. Niet heel warm vandaag met een koude southerly maar we zijn wel helemaal in the spring mood! Zo ook de vogels, 's ochtends om 4 uur beginnen de eersten te zingen en wordt het steeds luider en luider om dan afgetopt te worden met meneer fazant om 7 uur. Dan doe ik het gordijn open en zie ik nu ieder morgen een schattig konijntje zitten. Ach gut denk je dan maar als je dan vervolgens de hoek van het huis om loopt en ziet dat er iets (lees dat konijn) aan m'n net geplante lillies heeft zitten knagen, is -ie toch iets minder schattig. Hans heeft zich nou voorgenomen ze af te schieten, maar iedereen die onze Bugs en Boef heeft gekend, weet dat die drempel errug hoog is bij ons.
En dan hierbij.....tromgeroffel ........de foto's van het huis dat de silver adward in de category renovations heeft gewonnen in het The House of the Year awards!! A renovated beach home in Te Horo. Toch leuk, zijn onze ideeen ook door de professionals gewaardeerd, maar Hans en ik krijgen er geen credits voor, alleen the builder. In het stuk in de speciale krant stond zelfs dat de builder zo goed samenwerkte met ons, dat ook de door ons zo gewenste vakkenkast door hun werd geistalleerd. Nou ja! Iedereen kent het verhaal van de twee planken waarmee zij aan kwamen binnen budget en toen hebben wij gezegd; haal het maar uit het contract, we regelen het zelf wel met een timmerman en dat heben wij dan ook gedaan. Maar goed, wij hoeven geen reclame te maken maar het steekt toch een heel ietsie pietsie.
Rechts van de voordeur de jonge aanplant, nu ook ontdekt door broer Konijn.
Onder de trap staan Hans z'n gebeeldhouwde drie meeuwen op driftwood, echt een blikvanger.
Hieronder zie je het 'grijze'muurtje van de keuken, zwaarbevochten door mij want die keuken meneer wilde het maar niet snappen dat ik gewoon 'weathered pine wood' wilde want wie zet er nou een 'oude schutting' in z'n kamer. Hij wilde het dus ook gewoon niet zoeken en leveren en maakte vervolgens dan dit muurtje van nieuw hout. Was ik dus degene die aan het mengen is gegaan met beits en het vervolgens dan maar zelf geverfd heeft met prima resultaat. Heb de keukenmeneer ook niet meer gesproken na installatie, was er helemaal klaar mee.
Verhoogde houtkachel (aan beide kanten deurtje) met rondom zitdeel, 1 van mijn basis eisen voor dit huis. Vonden ze ook anders en apart, maar mij doet het aan onze haard denken in het huis in Enschede waar ik ben opgegroeid; heerlijk om 's avonds vlak voor het vuur te kunnen zitten. En omdat dit onze enige 'verwarming' is in het huis is dat lekker als je thuis komt in een koud huis in de winter. Wat zo ook helemaal niet snapten was dat ik geen gladde tegels erop wilde (waarom zou ik een badkamer meubel in mijn woonkamer willen?) maar dat ik naar een tuinbenodigdheden leverancier ging en daar samen met die man een uur lang schist stone heb lopen uitzoeken. Het was een gedoe, want vervolgens kon de gewone tegelzetter dat natuurlijk niet doen en moesten we flink meer betalen voor een stone mason (metselaar). Waarom weten we nog steeds niet, maar we wilden het gewoon af hebben!
Dat is leuk van een fotograaf, want deze foto was met ons eigen toestel niet gelukt. Staat m'n Boticelli blauwe muur er mooi op! En een mooie foto van de vakkenkast. Iedereen die door ons huis loopt wordt er om andere redenen toch even stil van; het is mede een ode aan onze mannetjes. Met Floris zijn lego trein en Tristan z'n riddertjes. Hun mooiste voorleesboeken die ik niet kon wegdoen en waaruit Caspar nu net voor het eerst is voorgelezen door Sabien doen hij hier ging slapen terwijl wij gingen eten. Raar en bijzonder. En foto's en schelpen uit Malborough, achterlaten en geranschikt door Eef toen ze hier was.
Gisteravond een hele gezellige NL-girls night hier gehad. We hebben toch wel even gelachen over het feit dat we onszelf nog steeds girsl noemen haha, op een of andere manier vind je jezelf nooit oud! Veel gelachen en uitgewisseld, het voelt als mijn NZ'se jaarclub, heel vertrouwd. Naar bed om 1 uur, niet te erg en vanmorgen na uitslapen, ontbijt met verse eitjes lekker langs het strand gelopen, prachtig strak blauwe zee. Toen moesten toch nog maar een tweede keer koffie zetten en de taart gebakken door Jeroen op eten. Jeroen, je mag blijven, hij was heerlijk. De ladies vertrokken om half 3 terug naar huus en ik ben nuttige dingen gaan doen, the guest bedroom is er klaar voor. Zowaar net om half 7 nog wat planten in de tuin gezet want al mijn lieve buurvrouwen blijven me maar planten toestoppen. Morgen nog veel te doen. Maar eerst naar het vliegveld!
x Nienke