Thursday 11 November 2010

12 november 2010: Life in Singapore en Te Horo Beach

De break in Nederland afgesloten met de dies op de Mulderstraat op vrijdag (helemaal niets veranderd, hoewel ik even moest wennen aan al de ouderejaars op de kroeg verkleed als bus chauffeur), een middagje speed 'bed in de lucht bouwen' met Floor op zaterdag en een Hongaars avondje met GJ en Deb. Tijdens het ontbijt keek GJ gelukkig nog even op zijn horloge en dus kon ik nog net als laatste inchecken. Weinig geslapen helaas door familie Doorzon achter me. De macrobiotische moeder wilde de krijsende baby geen speen geven en het voorstel van een buurvrouw om er dan maar een dikke wortel in te duwen viel niet in goede aarde. Dat het macrobiotische eten niet alijd goed uitpakt bewees het andere zoontje die elke halve minuut vroeg of we al vlogen. Heerlijk vroeg in Singapore geland waar ik 14 uur de tijd had. Flink wat kilometers gemaakt in deze bijzondere stad. Wat een gebouwen. De boot op dit hotel heb ik nog even bewaard voor als ik hier met Nienke ben. Had ik op de heenvlucht nog geleerd dat eerst douchen en dan Singaporees voedsel nuttigen de verkeerde volgorde is, nu maakte het met een temperatuur van 30+ en humidity van meer dan 100% niet veel meer uit. Leuk tentje langs de rivier gevonden en de specialiteit van het huis gekozen. De lobster springrolls waren heerlijk en de gecaramelleerde baby squid was ook heel lekker (hoewel die pootjes er toch minder aantrekkelijk uitzien). Het derde gerecht was uitmuntend. Ik meende dat het gewoon kip was, maar volgens de alleraardigste waitress was het dat niet. Dat was genoeg informatie voor mij, laat ik het zo zeggen ik heb geen pets gezien in Singapore. Wel drie musea afgelopen: The National Museum of Singapore,
The Singapore Art Museum (met een exhibitie van Natee Utarit en van Cheong Soo Pieng) en het Asian Civilisation museum. Alledrie zeker aanraders voor mensen die in Singapore moeten overblijven. Had geen tijd (of puf) meer voor het Science museum.
In the meantime in Te Horo Beach:
Na een heel gezellige vrijdag avond en hele lange zaterdag ochtend/middag met mijn Nieuw Zeelandse 'jaarclub', want zo vertrouwd voelt de band met dit clubje geweldige Nederlandse vrouwen (helaas misten we er een die volop in de studie examenens zit!), ging ik op zondag morgen mijn ouders van het vliegveld halen. Voelde best 'gewoon' eigenlijk en ook voor hun, waarschijnlijk omdat ze eerder zijn geweest en ze inmiddels volleerde wereld reizigers zijn geworden! Meteen naar Te Horo gereden natuurlijk en daar op het dek neer gestreken in de zon met uitzicht op zee, alle reis stress glijdt dan zo van je schouders.... Na een klein tukje rondleiding op onze property en ze vonden het zoals verwacht helemaal geweldig. Net 'de Heide' waar ik opgegroeid ben, koetjes, tractor en altijd veel te veel te doen.Nadat Noor, al meteen aangestoken door de bracken-bug (hetgeen resulteert in therapeutisch bracken trekken zoals Juud zegt), al een paar ochtendjes een spoor had getrokken door de duin naast de hot tub, kon ik vrijdag ook de handen uit de mouwen steken.
Grote hoeden zijn onmisbaar hier nu de zon weer volop schijnt, en mijn stoere moeder ziet er toch maar even heel tof uit zo! Ze ontdekte al trekkend allemaal leuke nieuwe bloeiende planten en struikjes die gewoon verstopt waren onder de jaren oude bracken en wilde kamperfoelie. De kamperfoelie mag blijven voor nu hebben we besloten want het ruikt heerlijk en beschermt het zand.
Na een paar relaxte dagen van foto's opruimen van hun China tripje (ja, ze zijn inmiddels meer bereisd dan wij en hebben de Expo kunnen zien), beetje rond rijden in Kapiti was het tijd voor de golf vuurdoop. Eind van de middag gingen we naar Otaki golf course om heerlijk ongestoord een paar holes te gaan lopen. En dat ging helemaal niet slecht! Duidelijk is dat ze goed geoefend hebben en we konden dan ook zeker 7 holes lopen voordat we het te koud kregen doordat er een Southerly begon op te steken.
En zo doe je dat in Nieuw Zeeland; niks golf vaardigheids bewijs; gewoon een paar clubs mee en gaan met die banaan. En dan ook nog eens met late avond zon op een prachtige baan in de duinen met volop vogels. Dat was een zeer geslaagd eind van de eerste 5 dagen. In het weekend was hier in Kapiti the Arts Trail, te vergelijken met in Nederland de open atelier route. Philip en Noor hebben de zaterdag met z'n tweetjes rond gereden, terwijl ik om 7 uur 's ochtends begon met de opbouw van eDay, een landelijk dag voor het ophalen van computer waste waaraan door het hele land councils meedoen. De organisatie van de dag in Kapiti was in mijn handen en dat was een hele klus. Een lange maar zeer succesvolle dag waarin we 46 ton eWaste kregen te verstouwen van inwoners van ons eigen district en de drie aangrenzende districten, in plaats van de verwachte 28 ton van onze eigen inwoners. Om 12 uur waren alle containers vol en had ik gebrek aan alles; niet genoeg mensen niet genoeg containers en helemaal geen tijd! Zondag was ik helemaal kapot maar heb ik genoten van de tweede Arts Trail dag, rond gereden en hele leuke dingen gezien (en ook meegenomen!), afgesloten met biertje aan zee en eten bij de Thai. Helemaal goed. Om af te sluiten hieronder een foto die Philip maakte van een jong katje, in een door hem ontdekt nest in onze hay shed. Wij hopen erg dat ze weg zullen gaan want er liggen al ettelijk vogel veren etc. rondom de shed, gejaagd door mams die eten moet zoeken. En wij zijn juist zo weg van onze kleine quails die hier nu rondlopen...
Philip en Noor zijn woensdag op de trein gestapt naar Auckland en zijn nu een rondje Bay of Island, Hokianga Harbour (ten noorden van Auckland) aan het rijden. Woensdagavond vliegen ze vanuit Auckland weer terug, precies op tijd voor ons concert bezoek aan George Benson. (ja, hij leeft nog :-). Wordt vervolgd!
xNienke