Thursday 20 January 2011

20 januari 2010: RTFM?

Precies waar ik van hou, mensen die zich aan de afspraak houden. Ze hadden gezegd twee uur en het werd twee uur. Dat is wat anders dan de meeste patiënten die rustig 5 minuten nadat ze hun afspraak hadden komen binnen wandelen. Stond nog Marokkaande gehaktballen te draaien. De Crossing had niet teveel van ze gevergd en dus heb ik ze nog even de Otaki Forks laten zien na de rondleiding over de property. Daarna hadden Diederik (de opvolger van mijn praktijk in Nederland) en Esmeralda (voormalige assistente van praktijk Zonneoord en vanzelfsprekende prooi voor de jonge dokter, of was het nou net andersom) hun wijntje wel verdiend. Vanzelfsprekend ging het wijntje over in diner met wijn en avond vuur met wijn. Dat moest er dus 's ochtends weer afgelopen worden.Na een fraaie rit door 'Shire country' hebben we de Macara beach walk gedaan. Op de foto Esmeralda met de bergen van Marlborough sounds (zuider eiland) op de achtergrond. Even flink klimmen, maar dan zie je ook wat. 's Avonds nog even lekker gegolfd (zelfs Es) en voor het eerst Otaki's Indiaas restaurant uitgeprobeerd. Blijkt dus prima te zijn. Te fris nog voor een nieuwe duik in zee, maar rond het vuur was het weer prima.Het was grappig om te merken dat Diederik in vele opzichten op mij lijkt, qua praktijkvoering, maar ook qua ideeën over de zorg. Doet me goed om te weten dat mijn patiënten een prima opvolger hebben gekregen en ook dat het Diederik niet al te grote moeite moet hebben gekost om mijn rol over te nemen. Hij had trouwens nog een stapel kaarten meegenomen van patiënten. Dat waardeer ik zeer. Geen idee of patiënten meelezen, maar hierbij mijn hartelijke dank.De zaterdag was een rustdag, lekker lunchen aan zee (de enige strandtent in Nieuw Zeeland) en daarna nog een partijtje golf, wat moet je anders met deze hitte. Nienke en ik zagen (ondanks het gebrek aan talent, onze handicap) af van Diederiks welgemeende bijlessen.De golven werden verruild voor de hot tub met een heerlijke pinot gris, waarna de BBQ werd opgestookt. De rest is een herhaling van zetten.Inmiddels is de rust wedergekeerd en hebben we zelfs al weer wat gewerkt. Diederik en Esmeralda zitten nu op het zuider eiland en je kunt hun avonturen nalezen op hun site. Dit weekend weer een lang weekend (ben vergeten waarom, maar waarom zou ik klagen). Klagen mag echter wel, jullie kennen dat gevoel wel, ze beloven je regen, maar op wat gedruppel een kwartier lang na blijft het gewoon droog. We sproeien wat af (volgens Nienkes tuinboek is het meer therapeutisch voor ons dan goed voor de planten, die hebben liever een stortbad). Net besloten om ondanks Nienkes (en dus ook de mijne) dieet toch naar de Hawkes bay wine festival te gaan volgend weekend. Twee weken later gaan we weer diezelfde richting op voor Sting en Ivo, een oude tennis kameraad uit Den Haag gaat mee, hij is dan toevallig ook in Napier voor zaken. Ajax-Feyenoord 2-0 lees ik net, mooi, maar wij genieten hier meer van de Australian open, de hele dag door uitzendingen. Vannacht was de vijfde set van Federer net wat teveel, moest tenslotte nog wel even werken. Dat was het weer voor deze week en niet teveel jammeren over wat regen bij jullie, kijk maar eens naar het Australisch journaal op internet. Wat een drama's in Queensland en Victoria, samen zo groot als Duitsland, Frankrijk en Rusland bij elkaar.
Als laatste nog RTFM, Diederik wilde dit shirt ook voor als zijn en mijn voormalige buurman collega Anne Sjoukes weer binnen komt lopen, het betekend Read The F**king Manual.