Thursday 24 November 2011

25 november 2011: Verkiezingen

Ik moet nog even iets rechtzetten. Van Steppin' out ontving ik keurig een nieuwe broek! Erg netjes. Ook hulde voor de Altec fabrieken. Op mijn vraag waar ik in NZ nieuwe voetjes voor onze ladders kon krijgen stuurden ze me zomaar twee setjes op. Daar wordt je nou vrolijk van. Dat kan ik niet van Pacific blue en Singapore air zeggen. Ondanks hun toezegging dat ik nog wel wat zou horen als dank voor mijn medische hulp aan boord; niets gehoord. Word zo wie zo niet vrolijk van airlines. KLM pikte al mijn airmiles in, zonder enige waarschuwing en twee weken voordat ik tickets boekte. Dacht dat die points waren om klanten aan zich te binden. Voor zover de consumenten afdeling.
Het is verkiezingstijd in Nieuw Zeeland. Dat is mooi voor de kranten want door gebrek aan natuur rampen en rugby is er anders niet veel te schrijven. Hoewel er hier meerdere partijen zijn hebben ze hier in feite net als in the USA en Engeland een twee partijen stelsel. Het is of National of Labour. De Green party is the derde grootste en dan is er nog een hele rits kleintjes, dit jaar zelfs de 'legalise marijuana' party. De orginele bewoners, de Maori, krijgen standaard 4 zetels, maar daar wordt meer en meer over gediscussieerd. Is natuurlijk niet fair t.o.v. de vele Aziaten, Polynesiers en ook niet t.o.v. ons Europeanen. Onze local MP is Nathan Guy (National), een enorme nitwit die ik in de afgelopen 3 jaar nog niets zinnigs heb horen zeggen. Hij is zelfs Minister for Internal affairs, een taak die hij invult door zo mogelijk op elke foto te staan die door kranten worden gepubliceerd. Zijn politieke oppponent (Labour) heeft eerder dit jaar de handdoek in de ring moeten gooien nadat de politie een naakte tiener (een jongen van 18) van de straat plukte die van zijn huis kwam rennen. Had hij opgepikt na een avondje stappen in Wellington. Tja, wat voor keus heb je dan nog. De vorige keer hebben we Green party gestemd, maar omdat die nu al zeggen dat ze niet met National willen regeren zet dat niet veel zoden aan de dijk. Bovendien willen ze de nieuwe snelweg die National er net heeft doorgedrukt meteen weer cancelen. Elke 3 jaar zijn er verkiezingen hier, wat inhoud dat er het eerste jaar niet veel gebeurd, het tweede jaar doen ze wat en het derde jaar staat alweer in het teken van de nieuwe verkiezingen. Nationale bezigheids therapie dus. Of het land er nou zoveel beter van wordt? Labour had net een policy ingezet voor gezonder eten op school (slim), National schafte het meteen weer af en zette in op meer sport (helpt niet). De partijen beschuldigen elkaar hier over en weer van verkeerd beleid, wat dan weer gepareerd wordt met opmerkingen als 'maar 3 jaar geleden regeerden jullie en daar ligt het aan dat het nu niet goed is). Je zou bijna een situatie wensen zoals in Belgie, even een paar jaar geen regering. Dan wil ik me wel als vrijwilliger opwerpen om solo (klinkt beter dan dictator) wat veranderingen door te voeren. We hebben hier werkeloosheid, slechte huizen, de hoogste kinder mortaliteit van de OESO landen (ziektes die in andere OESO landen niet meer voorkomen), enorme vetzucht, etc. Als we nou betere huizen zouden bouwen, fietspaden aanleggen, McDonald, KFC et al. het land uitgooien, gezond eten niet meer belasten e.d. dan lossen een heel aantal problemen zich vanzelf op. Onze huidige premier (John Key) doet het niet heel erg slecht maar heeft een beetje last van zijn imago, hij is een beetje een ei. Was als een klein jongetje die een spreekbeurt mocht houden op TV bij Letterman toen hij in de States was om op het White House een handje te mogen schudden.Hij sloeg al ook een modderfiguur tijdens de uitreiking van de wereldcup toen hij de aanvoerder een hand wilde geven.Nou ja, het is dan ook maar een landje met 4 miljoen inwoners. In feite niet meer dan een redelijk grote stad.
Anyway, terwijl ik dit zit te schrijven (lekker rustig op de praktijk) gaat het brand alarm af. Er is een technicus bezig die dus iets fout deed. Wat een pokke herrie. Ga maar even buiten lunchen. gegroet.
We hebben het werken weer overleefd en zijn weer druk op het land aan de weer. Nienke verfraait het aanzien met planten hier en daar en ik ben begonnen aan de nieuwe kippenren. Op de plaats van de oude komt de kas te staan. Vanmogen eerst de koeien verplaatst en een mobiele energiser geplaatst met eart rod. Had er ook nog nooit van gehoord, maar zo'n ding wordt door de zon opgeladen en geeft stroomstootjes aan de hekken rond het weiland. Mobiel is wel relatief, want die earth rod kost 40 dollar en die krijg je nooit meer de grond uit! Ondertussen ook nog bijna twee lampen af en deze week weer drie boeken gelezen (tel de paar hoofdstukken van dat verschrikkelijke mens Yvonne Kroonenberg niet mee). Heb gewoon geen tijd om te werken! En het concerten seizoen komt er ook al aan. We hebben net kaartjes gekocht voor een concert van Earth, Wind and Fire en Keb'Mo'. En op WOMAD treedt Dobet Gnahore op, waar ik toevallig net een CD van had gekocht. Daar sluiten we dan ook maar me af, het mooie nummer Palea.En als laatste Keb'Mo's versie van Bob Dylans 'The times they are changin', nog een van mijn favorieten
Naschrift: ook al heeft groen meer zetels dan ooit eerder gehaald (13%), National won de verkiezingen en heeft 48% van de stemmen. In ons district won de leugenaar en nitwit heel dik. Bewijst eens te meer dat de mensen in het algemeen niet heel erg slim zijn!