Saturday 5 November 2011

4 november 2011: Maxima

I know, it's Sunday and we should have published on Friday or even Thursday. Daar is een oplossing voor. Om te voorkomen dat trouwe lezers tevergeefs en eindeloos op de site moeten kijken kun je nu je e-mail adres achterlaten hier rechts naast de blog zodat je een bericht krijgt wanneer er een nieuwe pagina aan de blog is toegevoegd. Gemak dient de mens nietwaar? Courgettes, jawel.Nooit geweten hoe die dingen groeien, nou, zo dus. Nienke (die geen groententuin wilde) heeft inmiddels tomaten en courgettes in de aanbieding. Dan hebben we het nog niet over de vele kruiden gehad. Verse munt thee? Hier geen probleem. Binnenkort dus een heuse kas met groentenbakken. Hoewel de wind roet in het eten gooide voor planten bij onze voordeur doen de door Nienke geplante vetplanten het heel goed!
Op de lange lijst met klussen staat inderdaad nog steeds het 'glasshouse', maar ja, waar haal je de tijd vandaan. Anyone for a working holiday? Heb dit weekend in ieder geval het wandelpad over de property vrijwel afgemaakt.
In Nederland zorgde ik altijd dat ik dienst had als ik jarig was, was ik lekker onbereikbaar voor allerlei telefoontjes. Ben nou eenmaal helemaal geen verjaardag man. Nu was ik dus naar Bali gevlucht. Bij thuiskomst toch een doos uit Nederland, van familie en aanhang. 50 cadeaux om door te werken. Toch heel erg leuk. Heb zelfs de schriftelijke opdracht uitgevoerd:'Maxima is ernstig ziek', zegt Nienke als ze na het voeren van de dieren binnen komt lopen. Zat net de krant te lezen. Tenmidden van al het wereld nieuws (Papandreou en Berlosconi mogen nog even blijven, Prins Charles blijkt civil servant te zijn, minister Schippers wil maar niet inzien dat haar eigen partij de oorzaak is van de torenhoge kosten in de zorg en natuurlijk Feyenoord ....., ach ja) stond het bericht dat Beatrix, momenteel bezig met een heel belangrijk bezoek aan de Antillen, aan haar laatste reis bezig is. Krijgen we dus straks een koning W.A. Ik denk dat onze kip Maxima zo van dat bericht schrok dat ze een zielig hoopje kip stond te wezen en plotseling eieren zonder schil begon te leggen. Nou ben ik snel, maar toch ook weer niet zo snel dat ik op tijd een koekenpannetje onder haar achterwerk kan duwen. Nienke dook meteen in het kippenboek en kwam met de oplossing; afzonderen(rust), vitamientjes, speciaal voer (katten gelei) en mineralen. Geen idee of dit het ei van Colombus gaat worden (haar ei valt in ieder geval ook niet om), maar Maxima was het niet eens met de afzondering. Met een sprong kwam ze via het haardhout en het kippengaas op de ping pong tafel. Omdat ze geen bal terug sloeg heb ik haar maar weer bij de anderen in de ren gezet. Het leverde vooralsnog geen bruikbare eieren op, maar ze is wel weer levendig. Wellicht wordt het weer een wonderbaarlijke genezing. Ik had er van de week ook weer zo een. Een man komt strompelend en steunend van de pijn binnen. Mijn brain is al met de differentiaal diagnose bezig als ik ze uit de wachtkamer ophaal en ik had dus al een rijtje klaar. Hij zei dat hij een herseninfarct had (stond niet in het rijtje) en kwam voor zijn 'WINZ certificate' (een briefje zodat hij zijn ziekte uitkering kan halen). Bij mijn lichamelijk onderzoek deed alles pijn, zelfs het aanraken van de huid. Ik merkte op dat de symptomen toch op zijn minst heel erg vreemd waren en zijn pijn expressie zelfs heel opmerkelijk. Er onstpon zich een levendige discussie waarin ik ondermeer opmerkte dat ik twijfelde aan zijn oprechtheid. Hij werd zo boos dat hij van de tafel sprong en op hoge poten naar buiten marcheerde. Een wonderbaarlijke genezing want plotseling strompelde hij niet meer en deed het blijkbaar ook geen pijn meer. Kan dus geen herseninfarct zijn geweest, daar heb je in ieder geval hersenen voor nodig. Anyway, ik was wel weer toe aan een Bali momentje. Lekker thuis met Nienke in de hot tubnaar de ondergaande zon kijken met een lekker glaasje pinot gris en avocado dip (we kwamen vanavond compleet gerimpeld na 3 uur ouwehoeren en soppen binnen). Dit na gedane arbeid: na tien jaar klagen over overhangende takken heb ik eens flink huisgehouden bij de macrocarpa trees die aan onze kant op de grens van de properties van de buren en ons staan. Dat leverde weer erg veel haardhout en stapels takken op die dankbaar op een knus vuurtje gingen. En dan met een biertje moe en voldaan naast de 5 meter hoge vlammen zitten met in de linker hand een riek en in de rechter hand de gun (voor toevallig passerende magpies en rabbits), aarrrrrrr. Over bier gesproken: we eindigen met ene nieuwe reclame tegen drink driving uit NZ en tenslotte nog een typische Kiwi ad voor de Toyota Hilux.
Nieuw anti-drink-driving ad uit New Zealand;
Hilux ad:
En om te eindigen (we hadden belooft altijd met muziek te eindigen) het prachtige 'Here tonight' van Jon Allens laatste CD 'Sweet defeat':