Wednesday 21 May 2008

21 mei 2008; Lekker dienst doen

De eerste week is goed bevallen. Heb zelfs mijn eerste dienst erop zitten. Ik was daar nog wel wat nerveus over want ik had niet veel informatie gekregen en bij inspectie van mijn dokterstas bleek niet alleen de ampullendoos leeg te zijn maar ook dat mijn ophtalmoscoop (dat is dat ding waar artsen interessant mee staan te doen vlak voor je ogen) in Nederland is achtergebleven. Al met al niet echt goed voorbereid begon om 5 uur mijn dienst die tot ’s ochtends 8 uur zou doorlopen. Helemaal niemand heeft gebeld! Dat is nog eens wat anders dan die Hollandse diensten waar je vanaf de eerste minuut denkt ‘was er dan vandaag helemaal geen een huisarts aanwezig?’. Op de foto zie je een stukje van mijn kamer. Ik heb de ‘Yellow room’. Dat klinkt toch geweldig. Beetje ouderwets allemaal, maar de verbouwing is nog in volle gang. Links onder zie je nog net het kacheltje die verwoede pogingen doet om mijn benen warm te houden terwijl de kou met de patienten mee naar binnen kwam. Deze week is dat al al weer voorbij, het weer is beter en de muren zijn dicht. Dat scheelt ook een boel herrie trouwens want door het gezaag en getimmer waren de patienten af en toe nauwelijks te verstaan. Op de andere foto kun je het nieuwe deel links zien.
Eigenlijk geen problemen ontmoet deze week. Soms wat zoeken naar woorden zoals wattenstaafje (cotton-tips), bouillon (beefstock) en waterwratjes (bestaat niet) en verder veel formulieren invullen. Verlang al bijna weer naar die onzinnige invuloefeningen van de Nederlandse zorgverzekeraars. Ook hier blijkt dat goede uitleg het onnodig uitschrijven van antibiotica kan voorkomen (hoewel ik niet weet of ze nog wel bij mij willen terugkomen). Je bent hier niet alleen huisarts maar ook sociale dienst en bedrijfsarts. Kreeg ook nog een patient waarvan de computer al melde dat hij nog wel eens agressief kon zijn. Ik dacht laat ik hem maar joviaal begroeten en een ferme handdruk geven. Dat laatste overdreef ik blijkbaar een beetje want de arme man kromp in elkaar, maar was daarna wel poeslief tegen me. Er zijn vrij veel ouderen in de praktijk en ik heb al twee Nederlandse dames op mijn spreekuur gehad die hier al 50 jaar zijn maar nog goed de taal spraken. Veel kinderen ook en dat is af en toe toch nog wel moeilijk.

Afgelopen weekend hebben we eerst maar eens lekker ontbeten in onze Cape Cod stoelen genietend van het ochtendzonnetje. De Flinstone tafel zou eigenlijk gebracht worden, maar Mac was in het ziekenhuis beland (de tafel zal toch niet te zwaar zijn???). Daarna hebben we de formulieren voor Customs en het verhuisbedrijf in zitten vullen. Foto's maken en de maten erbij en nu maar hopen dat het lukt, want ons huis heeft rare hoeken. Onze container zou maandag arriveren, maar dat wordt dus donderdag omdat de boot nog in Napier ligt (ik begrijp de kapitein wel, wij hadden ook een prima tijd in de Pub in Napier).
Omdat we toch nog iets wilden doen zijn we het achterland ingereden om nog een stuk te wandelen en toen bleek dat vlakbij toch weer prachtige riviertjes en bergen zijn. We hebben een stuk rondgelopen op een filmlocatie van Lord of the Rings. Van daaruit kon je ook prachtige dagtochten maken, maar daarvoor waren we te laat. Die liggen nu wel in de planning. Toch wel een lekkere streek waar we nu zitten; wonen op het strand, Wellington op een half uur rijden en een fraai Nationaal park (de Tararua) met rivieren en bergen ook op een half uur rijden. Daarbij is het hier warmer dan in de rest van NZ en hebben we ook minder last van wind dan elders. Helaas zijn de voorspellingen voor het weekend slecht; rain. We wilden nog wel naar de Wairarapa gaan, bekend om de wijn en de ruige kuststreek. Nou ja, voor vandaag was ook niet heel veel goeds voorspeld en het is alleen maar zonnig en binnen nu 22 graden.
Het huis is weer schoon en ik heb al gekookt. In tegenstelling tot vroeger doe ik dat nu erg veel. Ben nog steeds slecht in het inschatten van de hoeveelheden. Hier is het eten van vanavond; lasagna van pompoen, nieuwe aardappelen en chinees gehakt. Hoop dat Nienke een paar collega's meeneemt.Ik ga nog even langs het strand rennen. Gegroet.