Tuesday 26 January 2010

28 januari 2010: Bij de beesten af

Een heerlijk lang weekend. Even een dienstje doen op zaterdag en daarna weer lekker op de property gewerkt. Nienke heeft met de weedwacker wat nieuwe zitjes gecreerd op een duin en ik heb zitjes rond het vuur gemaakt. Als volleerde boeren moesten we daarvoor wel eerst de koeien naar een ander weiland jagen, maar dat bleek geen probleem te zijn. Stom dat die 'volleerde' boeren de dag erop hun laarzen vergaten toen ze naar de Horowhenua AP&I (nog steeds geen idee waar dat voor staat) show gingen na een flinke hoosbui. Dat was weer een soort beurs voor alles wat met farms te maken had. Deze grappige tweeling stond daar te wachten om aan de animal beauty contest mee te doen. Voor alles was wel een prijs. De bazen vaak getooid in hun fraaiste kledij; groene laarzen met bijpassende knalroze stropdas, jagershoed met veer en het geleende trouwpak van opa. Had mijn witte jas vergeten anders had ik zo als 'judge' mee kunnen doen. Een heel lelijke magere alpaca wist in haar catagorie de tweede prijs te verschalken, maar er waren dan ook maar twee deelnemers. Zoals we al eens eerder gemeld hebben is een award winnen in NZ heel belangrijk. Helaas zegt het ons dus niet veel als iemand een 'award winning bakker' is, die award kan heel goed voor zijn dikste koe zijn. Wedstrijden voor dieren, maar ook voor mensen; paardrijden (my all time favorite), taarten en koekjes bakken (Nienke doet volgend jaar mee met haar citroen cake) en de sheep sheerders contest. Ze hebben nog geprobeerd om me er aan mee te laten doen, maar ik ben er een beetje uit de laatste tijd, dus ..... Nog even rond gekeken tussen de machines voor het geval onze mooie rode tractor het in de toekomst nog eens begeeft. Dit lijkt een waardige opvolger, en ik ben dan ook al druk bezig met de tekeningen voor een nieuwe shed, want de onze past net in deze tractor. Vele kippen gezien, nooit geweten dat er zoveel soorten zijn. The Polish (Beatles) chickens zijn toch wel een beetje favoriet. We nemen er 4; John, Ringo, Paul en George. Ondanks deze mannelijke namen verwachten we wel dagelijks een eitje van ze! Ook nog even bij de Kune kune pigs gekeken. Je ziet altijd van die leuke kleintjes lopen. Nu pas zagen we hoe groot die beesten worden. De kleintjes zijn leuk, maar de volwassenen zijn niet alleen gigantisch, maar hebben ook nog een probleem met de waterleiding. Zeer verfrissend zo'n beurs en als volleerde boeren gingen we trots met twee flessen local bourbon en wat lime sla dressings weer naar huis. Op de vrije maandag (Wellington day, geen idee wat het is, maar we profiteren ervan) weer hard gewerkt. De 3 meter lange macrocarpa bank die ik alleen naar Nienkes duin sleepte was net iets teveel (zei ik onlangs niet tegen iemand je bent toch geen vorkheftruck?). Ik hoop maar dat de pijn in de linker bil (er wordt NIET gelachen) weg is als ik de Tongariro crossing ga lopen binnenkort. Iets minder tennis en golf nu dus en in plaats daarvan werken aan onze driftwood sphere die in het trappenhuis komt te hangen. U bent weer bij, gegroet!