Wednesday 31 October 2012

30 oktober 2012: Spring has arrived!

Na weken van keiharde winden en grijs getinde ramen door de ladingen zeezout die erop werden geblazen lijkt de echte lente/zomer te zijn begonnen en staat dit weekend ramen zemen in de planning. 18 of 19 graden, strakblauw hemel met heel veel zon, heerlijk. In the council offices zie ik mijn vrouwelijke collega's transformeren van helemaal in het zwart naar zwart afgewisseld met blote voeten, armen en benen. Waar ik nog heel Europees toch wel een beetje twijfel of ik mijn spierwitte kuiten meteen ten toon moet spreiden en dan dus toch maar even een paar keer die zelfbruiner gebruik, hebben mijn collega's daar lak aan. Spierwit is niet lelijk vinden ze hier, dus alles gaat gewoon uit zonder zelfbruiner. Komt waarschijnlijk doordat de meeste vrouwen hier ook zo wit blijven, of ze nou een zomer achter de rug hebben of niet, die benen blijven spierwit. Dat moet echt het Engelse, Schotse en Ierse bloed van de voorvaderen zijn. Ik ga dan wel gewoon tussen de middag sporten in korte broek en doe dat ook de hele winter door terwijl mijn collega's lange broeken en sweaters aanhebben, dat zal dan wel weer mijn Hollandse kou-bestendigheid zijn.
Over kleding gesproken; afgelopen Zaterdag waren we uitgenodigd voor een 50th party, ja, na Hans is de over the hill   :-) golf begonnen, de ene 50th na de andere!). Deze keer het thema 'S' (van Simon), verzonnen door zijn vrouw Jackie, die ons uitnodigde om verkleed te komen. Op naar de $2 dollar shop dus voor nep facial hair, een kinder cowboy setje en een riem met US buckle om zo als Sherrif te verschijnen. Er waren nog twee sherrifs aanwezig maar die waren echt slappe aftreksels van ondergetekende, met dank aan mijn zeer Utrechtse cowboylaarzen! Hans ging (easy as) als Surgeon door zijn witte ziekenhuis kloffie uit 1993 uit Heerenveen (ja, echt hij past het nog steeds!) aan te trekken. Met grappig naambordje (Experimental Surgeon, No Chance Hospital) kon het ermee door, helaas vielen de witte crocs met bloedspetters niemand echt op in het donker... Er was nog 1 andere surgeon, geheel in het rood, dus dat was niet echt concurrentie. Iedereen had moeite gedaan wat wel erg leuk was; sailors, scarface, sixties, Sgt. Peppers, Sid Vicious, safari etc! De winnaar van de avond was zonder meer een stel als Shrek en Fiona, echt perfecte kostuums en helemaal groen geschminkt, super goede actie. Zij heette ook nog echt Fiona en was ook jarig. We hebben ons uitermate goed vermaakt en weer een leuk stel mensen leren kennen die we zeker nog gaan zien in de toekomst.
Afgelopen week was een drukke werkweek, inclusief de vrijdag. Ik kwam wat tijd tekort doordat ik de week ervoor The WasteMinz conference had bijgewoond in Hamilton van dinsdag tot en met vrijdag. Simon, de waste officer die voor mij werkt was er ook en het was een zeer geslaagde 4 dagen. Omdat NZ zo groot is wissel ik wel uit met collega's via email en een telefoon forum waar we elke 6 weken op inloggen, maar elkaar ontmoeten kan eigenlijk alleen op die jaarlijkse conference. Daar komt iedereen die in de waste sector werkt, dus ook industry, regional councils, ministerie, community groups enzovoort. Intressante workshops, case studies en presentaties. Goed netwerken en ook heel veel lol tijdens de avonden. Er is altijd 1 formal dinner party met band en dat was heerlijk swingen geblazen en eindelijk eens verder kennismaken met een hele groep mensen van het Zuider Eiland, rondom Christchurch. Die hebben door de aardbeving weer met hele nieuwe (extra) waste problemen te maken; want waar laat je alle rubble van ingestorte gebouwen en alle silt (vervuild met rioolwater) die naar boven is geperst en de straten bedekt? En hoe regel je dat allemaal in a state of ermergency en daarna? Kitty, de manager van 1 van die councils deed een presentatie daarover en ik had een enorm gezellige avond met haar aan het diner en op de dansvloer.
Tja, werk lijkt het afgelopen jaar wel erg op NL; verschrikkelijk druk. Ik rol van het ene grote project in het andere, en wist dat dit een heel druk jaar zou worden vanwege het collection contract wat afloopt per July volgend jaar maar het lukte me domweg niet om er op tijd aan te beginnen door al mijn andere projecten die ook gewoon verder moeten. Toen ik er eenmaal aan begon werd ik pas echt gestressed want uit mijn calculations bleek dat council zichzelf met het opzetten van het huidige systeem in 2008 geen voordeel heeft gedaan; als we op dezelfde voet doorgaan zal council geen deel meer uitmaken van de collection market in Kapiti, en dus ook helemaal geen invloed meer hebben. Ik kreeg geen voet aan de grond met mijn visie bij de manager die het allemaal heeft bedacht in 2008 maar gelukkig luisterde mijn manager wel nadat ik een hele berg berekeningen kon laten zien met zeer pessimstische grafiekjes. Nou moet er dus eerst een principiele discussie komen in het senior leadership team volgende week en afhankelijk daarvan voor de council. Met dat voorbereiden ben ik nou al weer 3 dagen bezig geweest. Nog een heleboel te verfijnen en scenario's bedenken. Absoluut een kolfje naar mijn hand en ik hoop maar dat zij ook open staan voor lange termijn denken (in 2008 dus niet!) anders zit ik alsnog met de problemen waarvan ik op dit moment gewoon niet weet hoe ze kunnen worden opgelost. Wat dat betreft blijft het eenzaam deze job..... Maar goed, schouders eronder en de zomer doorwerken op naar 5 weken vakantie in Europa eind April! De zomermaanden beginnen ook al volgepland te worden, er zijn teveel leuke dingen om te doen en wij krijgen gezellig bezoek! Mijn beoordeling was wel erg positief trouwens, het is alleen jammer dat de meeste managers maar 1 x per jaar echt positief feedback geven, wat dat betreft hebben ze hier de training people skills allemaal gemist. Dat deden ze in Den Haag toch stukken beter.. Ach ja, aantallen en geld.
Hans zal hier vast nog even een stukje muziek onder plakken, hij blijft maar lekkere nieuwe muziek vinden op weg naar het excuus dat we toch echt de nieuwste Ipod nodig hebben omdat wij 'maar' 120GB hebben......
xNienke
P.S. Overigens kun je sinds enige weken direct reageren op een bericht van ons, klik hieronder op 'opmerkingen'.
Muziek van mij dus. Nog iemand naar de door mij aangeraden concerten geweest? Muziek deze keer van Yori Swart, alweer een Nederlandse dame (wie zegt dat ze daar geen goede muziek maken?), van haar debut album 'Yori Swart' het nummer 'I say nothing':

1 comment:

  1. Ha,... een opmerking. Leuke outfits! Die laarzen herkende ik meteen ;-). Had je die niet ook aan toen je Hans op de bar van de "Woo" versierde?! Gauw weer eens skypen. Liefs kus Juud

    ReplyDelete

Reacties welkom