Wednesday 30 December 2009

31 december 2009: Dag 2009

Nog een paar uur en het is 2010. Ons eerste volle jaar in NZ zit erop. Bij ons nu in de zomer, bij jullie een laagje wit (of bruin nu de regen de sneeuw in een dikke laag modder heeft veranderd). Het leven schiet voorbij en ik moet nog zo ontzettend veel doen. China, Nepal, Canada, Australiƫ, Chili, bunjee jumpen, vissen, surfen, boer worden, etc. Maar 24 uur in een dag. Vandaag als een dolle alles klaar gemaakt voor de eindejaars BBQ in onze tuin. Boodschappen gedaan (ongelooflijk hoelang sommige mensen in het midden van het pad naar een rij identieke pakken cornflakes kunnen kijken, alsof ze de doos willen hypnotiseren zodat hij vanzelf in de kar springt). Opzij, opzij, opzij, 'k heb haast en maar een paar minuten tijd. Tenten opgezet, de nieuwe stoelen in elkaar gezet (hardhouten leg-puzzle uit Vietnam, maar helaas geen Vietnameesjes in de doos die die IKEA achtige pakketten ook even in elkaar zetten, slechts een lullig inbussleuteltje). Gelukkig werkte mijn accuboormachine nog net. Ben helaas met de trekker over mijn oplader heengereden en dan blijkt de oer-duitse deugdelijkheid van Einhell toch wat tegen te vallen. Na wat geknutsel, geduw en geknip werkt hij wel weer, maar om nou te zeggen dat hij nog spatwater dicht is.... Een meneer van Einhell mailde dat hij de lader nog wel kon bestellen, maar ze leveren niet buiten de Benelux. In 1940 hadden ze meer expansie drift. Nou ja, ze hebben hier ook mooie powertools bij de plaatselijke 'GAMMA'. Verder de ijskast gevuld met de nodige dorstlessers, fakkels geplaats. Gasten ervan overtuigd dat het echt mooi weer is en toen nog even golf gespeeld. Nienke en ik zijn inmiddels donor geworden. Heb net 100 nieuwe balletjes besteld. Het gaat echt niet slecht hoor, maar we zijn gewoon ongeduldig. Als zo'n balletje in de bush verdwijnt en hij meldt zich niet binnen een minuut dan mag hij niet meer mee naar huis. Dat mocht ik nog net wel afgelopen maandag toen we na het werken op Sims nog even bij vrienden langs gingen voor een hapje. Al tijdens het eten toverde de gastheer een 15 jaar oude Glenfiddich op tafel en laten we maar zeggen dat hij wat moeite had met inschenken. Het mikken ging prima, maar het doseren .........
Tot slot een paar plaatjes die Nienke schoot in onze tuin. Vergeef me dat ik de namen niet ken. Alleen de Pohutekawa, de rooie met gele uiteinden kan ik onthouden.
Tja, die appeltjes ken ik natuurlijk ook wel. Alles groeit als een dolle hier nu. De mooie dagen wisselen zich af met sub-tropische regenbuien. Afgelopen dinsdag was er weer zoveel gevallen dat de straat voor ons huis weer in een rivier was veranderd. Mijn krantje dreef natuurlijk midden in die plas. Op blote voeten pikte ik het Dommetje uit het water (tot net onder de knieƫn) en zowaar, hij was nog droog (hier geleverd in een milieu onvriendelijk, maar in dit geval erg regenjasje). Met een glaasje jus bij Nienke afgeleverd die deze dagen vrij heeft. Op de council is niemand en er valt dus niet te werken. Helaas gaat dat voor mij niet op. Zelfs morgen moet ik nog 6 uurtjes werken. Afzien ......